dinsdag 16 oktober 2012

Gedichten hier en ginder

HERFST FEEST

Paddestoelen, beukenootjes,
dwarrelblaadjes, rood en geel.
Buiten vind je al die schatten van de herfst, zoveel, zoveel.
Regenvlagen, hagelbuien,
pijpenstelen, hondenweer.
Maak een paraplu van blaadjes
en geen druppel raakt je meer .
Spinnenwebben, nevelslierten,
de geheimen van de mist.
Wie dit feest niet mee wil vieren
heeft zich in de hefst vergist.

Matteo Vandezande

Er is iets mis !

Op stille tenen
Loop ik met bibberende benen
Naar de enge badkamer

Drup, drup hoor ik uit de kraan
Ik kijk met het licht van de maan
Het is de kraan van de douche
Er is iets mis, er is iets louche

Bang loop ik er naartoe
Met mijn lichaam nog half moe
Trek ik de gordijn open en ontdek
De douche is helemaal niet lek

Was het inbeelding misschien ?
Dat kan gebeuren met Halloween !

Lennert Niclaes



Versje dat nooit afgelopen is

Vraag ik aan mijn vader wat hij weet,
wat hij vergeet van wat hij deed
of niet deed wat ik doe,
dan zegt hij: kind, ga jij vandaag
met deze vage rare vraag
maar naar je moeder toe.

Vraag ik mijn moeder wat ze ziet
en wat ze vindt van wel of niet
wanneer ze wil of kan,
dan zegt ze: kind, je bent er pas,
vraag dat de juffrouw van de klas
die weet daar alles van.

Vraag ik de juffrouw wat ze wou
en of het is als wezen zou
of zonder en gezeur,
dab zegt ze: kind, dat duurt te lang,
ga jij maar even naar de gang
en vraag de directeur.

Vraag ik de directeur wat kan,
wat goed is, mag of moet daarvan,
dan zegt hij: kind, ik heb geen tijd,
dus vraag dat bij gelegenheid
je eigen vader maar.

Vraag ik aan mijn vader wat hij weet,
wat hij vergeet van wat hij deed
of niet deed wat ik doe,
dan zegt hij: kind, ga jij vandaag
met deze vage rare vraag
maar naar je moeder toe.


Vraag ik mijn moeder wat ze ziet
en wat ze vindt van wel of niet
wanneer ze wil of kan,
dan zegt ze: kind, je bent er pas,
vraag dat de juffrouw van de klas
die weet daar alles van.

Vraag ik de jufrouw...

Maud verstaeten